Kundetilfredshedsundersøgelse styrker brand og forretning

En kundetilfredshedsundersøgelse ses for mange virksomheder som et essentielt værktøj til at opnå et stærkere brand. Det er nemlig alfa og omega at virksomheden ved hvad kunderne synes om en, hvis de skal opnå og opretholde en høj brand værdi.

Hvad gør en kundetilfredshedsundersøgelse for dig?
Helt basalt så hjælper en kundetilfredshedsundersøgelse virksomheder med at opnå mere salg på den lange bane. Nogle gange ved vi ikke hvorfor at salget går dårligt. Måske synes du selv at din virksomhed klarer sig fint. Ved at indsamle data om hvad dine kunder synes om din forretning, kan du langt nemmere tilrettelægge en succesfuld salgs strategi.

Synes dine kunder f.eks. at dine varer er for dyre? Eller får du ofte reklamationer i din forretning? Du er nødt til at finde frem til kilden til ’det onde’ for at kunne ændre på det. Får I mange reklamationer, bør der ses på om det særliogt drejer sig om et bestemt produkt. Hvad er dette produkt lavet af, hvor bliver det produceret osv.

Måske er produktions omkostningerne for dette produkt lave, men hvis I ender med at skulle erstatte eller refundere penge for produktet i de fleste tilfælde, så bliver det hurtigt en bekosteligt løsning for din virksomhed. Desuden skader det også værdien af dit brand, hvis kunderne ofte oplever at et produkt ikke lever op til forventningerne.

Lyt til dine kunder – de er din forretnings drivkraft
En kundetilfredshedsundersøgelse kan indeholde en bred vifte af spørgsmål omkring din forretning og deres oplevelse heraf. Den kan også gøres mere specifik, hvis der er et bestemt område din virksomhed ønsker at fokusere på. Det kan f.eks. være hvis I har lanceret et nyt produkt eller ny service. Her er det ofte godt at få et tidligt indblik i hvordan dette produkt eller service klarer sig, således at der hurtigt kan forbedres på det.

Helt generelt, indeholder en kundetilfredshedsundersøgelse ofte spørgsmål om produkt, service niveau, atmosfære, oplevelse at webshop eller fysisk butik og lignende. De data der indsamles via undersøgelse, bliver så analyseret, således at din virksomhed ved præcis hvad I skal arbejde med, og hvordan I skal arbejde med det for at nå jeres mål. Ofte er det salgsmål, men det kan også være webside trafik, Units Per Transaction eller andet. Det kan godt betale sig at lytte til hvad dine kunder siger – det er nemlig dem din virksomhed, dine medarbejdere og du selv skal leve af.